ביקורת ספר
סודות מעבר לדלת – תמר אשכנזי
בהוצאת ידיעות אחרונות – ספרי חמד
296 עמודים
הספר היוצא מן הכלל הזה נפתח בפגישתם של חביבה ואריק במסיבה בבסיס סטלה מאריס עוד בטרם הוקמה המדינה.
פגישתם של החייל והחיילת, התאהבותם והעלילה הנבנית סביבם היא הפתיח לספר החשוב הזה.
קפיצה לעתיד, אל שנות השבעים.
רותי, עובדת סוציאלית מסורה מלווה ילדות וילדים מאומצים ואת משפחות האומנה והמשפחות המאמצות שלהם. זו הצצה לאיזורים פחות מדוברים – עולם האומנה והאימוץ. בעולם זה יש מורכבויות רבות – ילדות וילדים שלעיתים מגיעים ממשפחות הרוסות, שחוו וראו אלימות רבה מגיעים למשפחות חדשות על מנת לבנות מחדש את האמון השבור.
הספר מורכב מפרקים קצרים יחסית ובהם דילוגים בין סיפוריהם של מאומצות ומאומצים ומשפחותיהם החדשות. לעיתים קצת קשה לעקוב אחרי התפתחות העלילה שכן ישנן עלילות משנה רבות, גדושות בפרטים.
הספר נכתב מנקודת מבטה של רותי, שפוגשת את הילדים והמשפחות אצלה בקליניקה, בבתים או במסגרות החינוך שבהם הם נמצאים. ניתן לראות כי רותי מפגינה יחס מכיל ומאפשר למשפחות ולילדים ביחד עם קו נוקשה ובלתי מתפשר שמטרתו טובת הילדים.
במהלך העלילה אנו מגלים כי במשפחתה הקרובה של רותי צצים סודות וישנם אתגרים לא פשוטים. העלילות המקבילות, אלו במשפחתה של רותי ואלו המספרות את סיפור הילדים והמשפחות מייצרות עומק סיפורי ועניין רב.
הספר נקרא כמעט ברציפות והוא מאוד מומלץ.
לאחר שסיימתי לקרוא, קראתי מעט על הסופרת: ד"ר תמר אשכנזי, ילידת קיבוץ בית השיטה ומנהלת המרכז הלאומי להשתלות במשרד הבריאות. הקשר ההדוק שלה להשתלות עובר דרך היותה בת הזוג של אדי(אהוד) בן-דרור שנפטר לפני 47 שנה בעקבות השתלת כליה. בעקבות מותו הקימו הוריו את אגודת "אדי" המאפשרת תרומת איברים. הספר כולל בתוכו גם התמודדות סביב נושא תרומת איברים והשתלות.


